Hvad stiller du op som sensitiv og jobsøgende i en tid hvor ord som udadvendt, robust, hurtig og udholdende går igen og igen i jobannoncer?
Jeg bringer her et interview med mastercoach og karriererådgiver Susan S. Christensen omkring hendes bedste tips til sensitive, der er jobsøgende.
Rådene henvender sig især til dig, der er indadvendt sensitiv, og som kan have svært ved netværksarrangementer, jobsamtaler og præstation. Heldigvis kan du, langt hen ad vejen, søge job på en måde, der passer til dig.
Opdatering: Siden interviewet blev foretaget, har Susan lukket sin praksis. Men hendes tips er stadig lige relevante.
Spørgsmål #1: Skal man søge et job, selvom der står i annoncen, at der søges en udadvendt person?
Susan: Det kommer an på!
Hvad lægger virksomheden i “en udadvendt person”? Du kan eventuelt ringe og spørge.
Men inden du gør det, så kig på: Hvilken type stilling er der tale om? Kig ligeledes på dit kendskab til virksomheden og den type branche, som den er placeret i. Kan du aflæse noget om kravet til udadvendthed? Handler det om at være ‘på’ konstant og tale med mennesker hele tiden, eller drejer det sig i virkeligheden om at kunne agere udadvendt inden for nogle afgrænsede områder?
Kender du nogen som arbejder i virksomheden? Hvad kan de eventuelt fortælle dig?
Hvorfor overvejer du at søge stillingen selvom virksomheden efterspørger en udadvendt person?
Prøv at blive klog på om der også er elementer af indadvendthed i stillingen. Har du mulighed for at indrette dit arbejde, så du kan lade op, når du har været udadvendt?
Spørgsmål #2: Hvad kan sensitive gøre for at gribe jobsøgning an på deres egen måde?
Susan: Du bør først og fremmest skabe en struktur, en ramme, om din hverdag, hvor jobsøgningen blot er ét element. Undgå at falde i fælden, hvor jobsøgning er det eneste, du fokuserer på. Så mister du balancen.
Dernæst vil erkendelse af, at nogle af elementerne i jobsøgningen passer bedre til dig end andre, hjælpe dig.
De elementer, som passer godt til dig er typisk: At være meget alene, at lave research, at skrive, at bruge dit allerede eksisterende netværk.
De elementer, som måske passer knap så godt til dig, er: At lave opsøgende research, at gå til jobsamtaler, at være i kontakt med dit jobcenter og andre aktører, og udvide dit netværk.
Mit bedste råd til hvordan du tackler disse hedder: Øvelse og forberedelse, bevidsthed og erkendelse. Øvelse og forberedelse er – som det lyder – at researche og øve dig i at tale om dig selv.
Bevidsthed og erkendelse handler om, at du indser, at der ikke er nogen vej uden om en eller flere jobsamtaler, telefonsamtaler osv. At der ikke er nogen vej uden om ind i mellem at ringe fremmede op, om at du ind i mellem skal til nogle møder, du dybest set ikke har lyst til, men at det er en del af ‘systemet’. Slås du mod det slås du mod vindmøller. Erkend at sådan er det, og prøv at udnytte det til din fordel.
Man taler om at 80% af alle job, som besættes herhjemme, besættes gennem netværk, uden at have været annonceret. Det giver derfor rigtig god mening at arbejde aktivt for at udvide dit netværk. Du kan gøre det på flere måder: Deltage i arrangementer og sørge for at få mindst én ny kontakt hver gang. Du kan melde dig ind i grupper på LinkedIn og være aktiv der. Det er en rigtig god måde at udvide dit netværk på, ikke mindst for sensitive. Du kan også spørge rundt i dit eksisterende netværk, om de kender nogle, der er relevante for dig at tale med. Find ud af hvad der passer dig bedst.
Sådan øver og forbereder du dig
Du kan f.eks. øve dig i at tale foran et spejl. Læs dit cv og dine ansøgninger højt, flere gange, så du til sidst har indstuderet at tale om dine kompetencer. Deri ligger også din forberedelse: Prøv at forestille dig hvad virksomheden gerne vil vide om dig. Gør det meget konkret – hvilke spørgsmål vil de stille og hvad vil du svare? Hvis du ved hvem, du skal mødes med, så prøv om du ikke kan finde vedkommende på LinkedIn eller nettet. Kan du finde et billede? Kan du finde interviews med vedkommende? Kan du finde noget om vedkommendes baggrund?
Spørgsmål #3: Hvordan fortæller du arbejdspladsen om hvem du er?
Susan: I mine øjne handler det mere om at du skal demonstrere dine kompetencer på en naturlig måde end at du decideret skal begynde at fortælle om dit karaktertræk.
Vær venlig og imødekommende, og vis at du er dygtig til dit arbejde. Det er jo i sidste ende arbejdet det handler om, og ikke personlighedspsykologi. Ved at bruge dine evner skal du nok blive værdsæt og lagt mærke til.
Jeg kender til flere sensitive, der besidder den evne, at skære igennem i en samtale. Ikke på den højtråbende, dominerende måde. Men på en måde, hvor du er i stand til at gennemskue sammenhænge som dine kollegaer måske ikke får øje på fordi de er optagede af at diskutere og markere sig. Derfor kan du godt gå hen og blive kendt som den, der med en naturlig og rolig autoritet, samler op på en samtale. Det vil de andre bemærke. De vil vænne sig til at når du åbner munden, så er det værd at lytte efter, for de ved, du har tænkt over tingene.
Det er ikke sikkert at dette gælder for alle sensitive, men uanset hvem du er og hvilken type job det drejer sig om, så prøv at vise hvem du er ud fra din faglighed i stedet for at fortælle direkte om din personlighed.
–
Kom i gang med at lægge en plan
Som sensitiv og jobsøgende kan det være rart at vide, at du kan tilrette din jobsøgning på dine præmisser men som Susan fortæller, også nødvendigt at erkende, at der er nogle situationer, du er nødt til at begive dig ud i. Jeg vil stærkt anbefale dig at gå i gang med at lægge en plan for din jobsøgning med det samme. Følg Susans råd og vælg de jobsøgningsmetoder der passer bedst til dig.
Udadvendt er en floskel
Det, der virkelig slår mig omkring virksomheders brug af ordet ‘udadvendt’ er, at de ofte ikke ved hvad de i virkeligheden søger. Måske prøver de at helgardere sig ved at skrive at man skal være både det ene og det andet. Og af frygt for at få en medarbejder der er ekstremt genert eller hæmmet, sikrer de sig med at skrive at man skal være udadvendt.
Ofte hænger de krav, der stilles, ikke sammen hvis man ved lidt om personlighedstyper. Der efterspørges ofte en sammenblanding af nogle egenskaber, som sjældent findes på én gang i ét menneske. Der er jo ingen mennesker der er født med anlæg for alle de træk, som værdsættes på en arbejdsplads. Nogle kan vi lære, som f.eks. at agere udadvendt i bestemte situationer. Men grundlæggende vil vi jo altid have det karaktertræk, vi har.
Vær dig selv
Derfor: Tag udgangspunkt i dig selv som den person, du er. Du er ikke forkert og du skal ikke lave dig om for at være attraktiv nok som jobansøger. Men prøv at følge Susans råd til at tilrettelægge jobsøgningen til din fordel. Det er vigtigt at du passer på dig selv undervejs. God jobsøgning!
Susan S. Christensen
Susan er mastercoach og karriererådgiver. Hendes speciale er kvinder midt i karrieren, som gerne vil arbejde aktivt med deres karriere, og som har behov for at se deres work-life balance efter i sømmene.
God pointe med at få uddybet “indadvendthed”.
Jeg synes dog/netop at det er syndt at konceptet om sensitivitet læner sig så meget op ad det meget kontroversielle koncept om indadvendt/udadvendt.
Det gør at nogen erfaren akademiske ikke-sensitive hr folk ikke vil tage det sensitive seriøst, fordi det læner sig op ad koncepter, som de ved ikke holder i deres verden.
Hej @Mand1. Tak for din kommentar!
Hvad er det, der gør, at du mener, at nogle HR-folk ser indadvendt/udadvendt som et kontroversielt koncept? Ville disse skeptiske folk i så fald ikke også se sensitivitet som kontroversielt?
Indadvendt er ikke en præcis definition, men en generel beskrivelse for folk der lader op alene i modsætning til udadvendte, der lader op i sociale sammenhænge. Der er ingen mennesker, der er 100% det ene eller det andet – vi befinder os alle et sted midt imellem. Det anslås at omkring 70% af sensitive er overvejende indadvendte.