Hej Marie
Jeg er enormt autoritetstro overfor ledere/chefer og har svært ved at sige fra.
Jeg føler vel, at når en chef be’r om noget, så har jeg ikke ret til at sige fra, fx hvis ting bliver for meget (det kan være opgaver, be’ om fri til noget, ønsker til ændringer i kontormiljø osv).
Jeg tænker, at hvis jeg siger fra, så er det lig med at blive fyret. At jeg skal sige ja til alt og bide tænderne sammen.
Tonen på mit gamle job var, at hvis du ikke kan klare opgaverne, så er du ikke ”skabt” til jobbet…
De gange hvor jeg tog mig sammen og sagde fra, så blev det ikke hørt.
Jeg stoppede der og blev sygemeldt lige efter og gik sygemeldt i 11 måneder.
Så i det job, jeg har nu, SKAL det fungere, men jeg ved, det er min udfordring.
Jeg har samme ubehagelige følelse hvis en chef vil snakke med mig, har ringet til mig eller kontakter mig.
Så tænker jeg straks, at jeg har gjort noget galt (og jeg gør meget sjældent noget galt :-).
Men følelsen er der.
Hvordan får jeg mig selv overbevist om, at det er okay, at jeg siger min mening?
At jeg siger fra?
At jeg er MIG med alt, hvad det indebærer?
Jeg er ikke en person, som fortæller omverdenen om min sensitive side… Og de fleste aner det nok ikke. Jeg har gået hos psykolog og fået arbejdet med mange ting, men denne særligt sensitive side er ikke noget, vi har arbejdet med specifikt.
Kh
Kamilla
PS: Jeg fik anbefalet din side af en veninde, og jeg må sige at der er god hjælp!
—
Kære Kamilla
Tak for dit gode spørgsmål og de fine ord om min hjemmeside:-)
Det er ret karakteristisk for særligt sensitive mennesker at være bange for at sige fra.
Dels fordi vi inderst inde føler, at vores behov er ‘lidt for meget’.
At vi simpelthen er ‘FOR krævende’.
Sensitive ER typisk mere krævende end mindre sensitive mennesker, fordi vi har en lavere tærskel for stimuli og har derfor oftere brug for at foretage justeringer for at trives – f.eks. at skifte placering på kontoret, hvis det trækker eller larmer, eller at sørge for at komme ned i gear efter en travl periode.
Men det behøver ikke betyde, at sensitive er FOR krævende. Det kan være ok at bede om den slags ting.
En anden grund til at sensitive ikke er så glade for at sige fra er, at det kan give anledning til konflikt at gøre det.
Det vil de fleste helst undgå, fordi det skaber en større reaktion i nervesystemet at være i konflikt. Vi bliver simpelthen hurtigere ‘rystet i vores grundvold’ . Meget tyder på at den større reaktion er biologisk betinget og derfor ikke noget vi kan komme helt udover.
Derfor forsøger vi ofte at lægge en dæmper på os selv og udvikler en konfliktsky adfærd.
Det er en måde at beskytte os selv på – men den bider os selvfølgelig lige i halen, for for at trives og være tro overfor os selv, har vi af og til brug for at sige fra.
Ellers kan vi til sidst helt miste følingen med os selv, hvilket er både meget usundt og farligt for vores velbefindende. Hvis vi udvikler et mønster, hvor vi ikke siger fra når noget er vigtigt for os, blive vi meget sårbare og kan ende med svær stress, udbrændthed og andre psykiske og fysiske lidelser.
Og der, kære Kamilla, skal du slet, slet ikke hen!
Hvad kan der ske ved at sige fra?
Jeg vil opfordre dig til at tænke grundigt over: Hvordan ville jeg egentlig være, hvis jeg var 100% mig, med alt hvad det indebærer?
Prøv om du kan få en så tydelig vision af dig selv som overhovedet mulig. Gør det, der virker bedst for dig for at fremkalde et billede af dig selv: Skriv ned, tegn, klip og klistrer, eller hvad der virker bedst for dig. Øvelsen hjælper dig med at blive mere bevidstgjort om dig selv og dine behov.
Tænk så over:
- Hvad forhindrer mig i at være 100% mig selv?
- Hvad er det værste der kan ske, hvis jeg siger fra?
- Er det at blive fyret?
- Hvis det virkelig skulle ske, at jeg blev fyret, hvad er så det værste ved det?
Måske er det i virkeligheden ikke så slemt.
Hvis du har en ledelse, der ikke imødekommer dig, er det så overhovedet værd at blive i jobbet?
Selvom det kan være hårdt at skulle ud og finde et andet job, er jeg sikker på, at det samtidig vil give dig stolthed at stå ved dig selv.
Lær at sige fra – på de rigtige tidspunkter
Selvfølgelig skal der være rimelige proportioner mellem det, du beder om, og din indsats på arbejdspladsen. Ellers kan du netop komme til at virke for krævende. Din chef skal kunne mærke, at du er proaktiv og lægger en god indsats. Hvis først chefen ser dig i det lys, er det nemmere at bede om noget retur.
Jeg vil desuden råde dig til at vælge dine kampe med omhu. Det er for opslidende at være i konstant opposition. Det er fint at lære at mestre balancen mellem at sige fra når der er noget vigtigt, og at lade mindre vigtige ting løbe lidt let forbi. Eller alternativt, – at finde en anden arbejdsplads, der matcher dig bedre.
Modstand når du siger fra, er ok
Da du sidst sagde fra på dit gamle job, blev der ikke lyttet. Jeg gætter på, at det bl.a. har været de svære følelser, du har gået med, over ikke at blive imødekommet, som har ført dig til en sygemelding. Her tænker jeg, at du måske fremover skal øve dig i at rumme, at ikke alle reagerer positivt på dig. Det er ok, at ikke alle kan lide dig og vil hjælpe dig.
Andre veje til at lære at sige fra
For at blive en mester i at sige fra, kan jeg desuden anbefale dig:
- At træne din evne til at kommunikere tydeligt og sikkert
(overvej evt et kursus i assertionstræning)
- At arbejde med at styrke dit personlige selvværd og selvtillid
(f.eks. gennem et coachingforløb eller en anden form for personlig udvikling)
- At du arbejder med dine værdier, så du er mere sikker på, hvad du står for
(f.eks. også gennem coaching eller anden personlig udvikling)
Det kan godt være, at din tidligere arbejdsplads fik dig til at føle, at der ikke er plads til at være dig. Men jeg tør love dig, at det er der helt sikkert. Og du er med til at skabe den selv, når du kommunikerer tydeligt om dine behov og siger fra på dine egne vegne.
Jeg håber, at du kan bruge mine råd, og at du er blevet overbevist om, at du skal fortsætte med at sige fra, når noget er vigtigt!
Kh Marie
Mere inspiration til at sige fra:
- Hvad gør du når din samtalepartner har en dominerende adfærd?
- Kender du rollen som den kritiske fejlfinder på arbejdspladsen
- Robusthed – sådan kan du træne det
Få mit Gratis minikursus "3 faktorer der afgør, om sensitive trives i arbejdslivet" [lydfil + øvelser]
Hvad er opskriften på det gode arbejdsliv for sensitive?
Hvilken faktor er især fuldstændigt afgørende?
Tilmeld dig mit nyhedsbrev og kom i gang med kurset nu
Du er et skridt fra at gå i gang med kurset! Først skal du lige bekræfte det tilsendte bekræftelseslink i din inbox...
Ved at skrive dig op, giver du dit samtykke til min cookie- og privatlivspolitik.